واحد سیستم ها و روش ها

این واحد با الهام از عوامل انسانی سازمان ، در رابطه با برون داد مورد نظر ، در تحقق هدف زیر می کوشد :

بهینه سازی ساختار و تشکیلات در ارتباط با تحولات عملکردی ، وظیفه ای و اصلاحی سازمان و تعیین انواع ساختار و تشکیلات با توجه به هدف و سیاستهای سازمانی.

وظایف واحد سیستم ها و روش ها :

الف - مشخص و روشن ساختن هدف ها و وظایف سازمانی .

این واحد در انجام این وظیفه قوانین موضوعه یا مقرراتی را که در حیات سازمان دخالت دارند مورد مطالعه قرار می دهد تا دریابد که در راستای چه اهدافی ، چه وظایفی را باید مشخص کند .

ب - تدوین اطلاعات لازم برای کنترل وظایف .

پس از مشخص شدن وظایف ، لازم است که وظایف مشخصه تحت کنترل قرار گیرد . در این رابطه تدوین اطلاعات برای هر یک از وظایف ضرورت دارد . برای هر واحد ، تعداد منابع انسانی معلوم با وظایف مشخص تخصیص می یابد. مکمل این امر تهیه و تنظیم شرح شغل و وظیفه کارکنان است .

ج - تهیه و تنظیم شرح وظایف کارکنان .

د - بررسی در سازماندهی های مشابه سازمان مربوط به منظور استفاده از یافته ها و تجارب آنها . 

ه - مطالعه و تحقیق جهت ایجاد هماهنگی در خواسته های مدیریت .

و - بررسی مستمر در ابعاد مختلف تشکیلات سازمانی ، جهت ارائه نظرات و طرح ها در راستای افزایش کیفی عملکرد سازمان .

ز - مطالعه در روش های گردش کار به منظور حذف بازدارنده های ناشی از بروکراسی در مفهوم تشریفات و کاغذبازی .

لازم است روش ها و دستورالعمل های گردش کار سازمان مورد مطالعه قرار گیرد تا عوامل بازدارنده سرعت کار حذف شود . بطور مثال امکان دارد در حین عمل ملاحظه گردد که بعضی از مشاغل علاوه بر اینکه بازدهی ندارند ، موجبات کندی امور را نیز فراهم آورند . حذف این گونه عوامل بعد از مطالعه گردش کار ضروری است .

ح - تنظیم دستورالعمل های اجرایی .

ط - تنظیم طرح های اصلاحی برای نوسازی سیستم سازمانی .

برای این منظور ، کلیه روش های جاری انجام کار در سازمان مورد بررسی قرار می گیرد . چنانچه معلوم شود که روش های جاری وافی به مقصود نیست ، واحد سیستم ها و روش ها به استاندارد کردن ، ساده نمودن و تفکیک کردن آنها می پردازد . بدین معنی که با تعیین معیارهایی برای امور ، در انجام وظایف یکنواختی به عمل می آورد .

ی - ایجاد واحدهای سازمانی و هماهنگی بین آنها با توجه به نوع فعالیت ها .

نظر به اینکه عملکرد هر واحد با نتیجه کار واحد دیگری ادغام می شود ، لذا هماهنگ کردن نوع و زمان اجرای کار ، قبل از پرداختن این واحدها به فعالیت ها از وظایف واحد سیستم ها و روش ها است.

ک - تنظیم ساختار سازمانی و ترسیم نمودار تشکیلاتی .