ارزشيابي مشاغل ، فرآيند تجزيه و تحليل سيستماتيک مشاغل به منظور تعيين ارزش نسبي مشاغل در داخل سازمان است و اين ارزشيابي مبناي سطوح پرداخت قرار مي گيرد.ارزشیابی مشاغل در ابتدای طراحی ضروری بنظر رسیده و کارشناسان متخصص می کوشند با استفاده از روش ترکیبی طراحی طرح طبقه بندی مشاغل بعلاوه ارزشیابی، طرح مذکور را از همه لحاظ با درنظر گرفتن عوامل تاثیرگذار بسنجند تا فهرست مشاغل بدرستی تهیه و طبقه بندی شوند . مزیت اساسی سیستم ارزشیابی مشاغل برای کارکنان این است که کار او را طبقه بندی می کند. البته سیستم ارزشیابی مشاغل در مورد کاری که فرد انجام میدهد نیست بلکه در خصوص ارزش نسبی کاری است که او در یک شغل انجام میدهد. مهم ترین و حساس ترین نکته این است که هر کارمندی تصویری روشن در خصوص سیستم ارزشیابی مشاغل و اینکه سیستم ارزشیابی مشاغل چیست؟ چگونه کار می کند و چگونه در چهار چوب منابع انسانی قرار می گیرد، در ذهن داشته باشد. از این رو لازم است به تفصیل به حقوق و تکالیف کارکنان در برابر سیستم ارزشیابی اشاره شود.جهت ارزشیابی مشاغل از مدل های مختلف استفاده میشود که یکی از آنها ، مدل G20 است. مدل G20، دارای 2۰ عامل و 4 سطح برای عوامل است و به نوعی همه عوامل و مدل های دیگر را در بردارد. سیستم ترکیبی G20 برای کلیه مشاغل مدیریتی و غیر مدیریتی کاربرد دارد. این عوامل را می توان در قالب چهار عامل زیر تشریح کرد :
ارزشیابی شغل ( JobEvaluation ) | ||||||
عوامل | درصد | معیار | میزان امتیاز کسب شده | توضیحات | ||
1 | مهارت ها | |||||
1-1 | تحصیلات | 20% | 200 | 0 | ||
1-2 | تجربیات | 12% | 120 | 0 | ||
1-3 | گواهینامه های مهارتی | 3% | 30 | 0 | ||
1 | مهارت ها | 35% | 350 | 0 | ||
2 | اختیارات و مسئولیت ها | |||||
2-1 | منابع انسانی(سرپرستی مستقیم و غیر مستقیم) | 4% | 40 | 0 | ||
2-2 | منابع فیزیکی(مواد-محصول-ماشین آلات-تجهیزات) | 3% | 30 | 0 | ||
2-3 | منابع مالی | 4% | 40 | 0 | ||
2-4 | فرمها و گزارش ها | 3% | 30 | 0 | ||
2-5 | ارتباط با دیگران | 4% | 40 | 0 | ||
2-6 | مقررات و روشها و سیستمها | 3% | 30 | 0 | ||
2-7 | ایمنی و بهداشت ، محیط و ارگونومی | 3% | 30 | 0 | ||
2-8 | استقلال و آزادی عمل | 4% | 40 | 0 | ||
2-9 | حل مساله و تصمیم گیری | 4% | 40 | 0 | ||
2-10 | پاسخگویی | 4% | 40 | 0 | ||
2-11 | مسئولیت خاص | 2% | 20 | 0 | ||
2 | اختیارات و مسئولیت ها | 38% | 380 | 0 | ||
3 | کوشش ها | |||||
3-1 | کوشش فکری و دقت و تمرکز حواس | 6% | 60 | 0 | ||
3-2 | کوشش احساسی | 4% | 40 | 0 | ||
3-3 | کوشش جسمانی | 5% | 50 | 0 | ||
3 | کوشش ها | 15% | 150 | 0 | ||
4 | شرایط کار | |||||
4-1 | خطرات ناشی از کار | 4% | 40 | 0 | ||
4-2 | شرایط نامساعد محیط کار | 4% | 40 | 0 | ||
4-3 | استرس و سایر شرایط غیر عادی کار | 4% | 40 | 0 | ||
4 | شرایط کار | 12% | 120 | 0 | ||
100% | 1000 | |||||
جدول جزئیات :
ارزشیابی شغل ( JobEvaluation ) | ||||||
عوامل | درصد | معیار | میزان امتیاز کسب شده | توضیحات | ||
1 | مهارت ها | |||||
1-1 | تحصیلات | |||||
1-1-1 | پیش دانشگاهی تا دیپلم | 0 تا 100 | ||||
1-1-2 | فوق دیپلم | 120 | ||||
1-1-3 | لیسانس | 140 | ||||
1-1-4 | فوق لیسانس | 160 | ||||
1-1-5 | دکتری | 200 | ||||
1-1 | تحصیلات | 20% | 200 | 0 | ||
1-2 | تجربیات | |||||
1-2-1 | 2 سال تجربه مفید و مرتبط | 25 | ||||
1-2-2 | 4 سال تجربه مفید و مرتبط | 50 | ||||
1-2-3 | 6 سال تجربه مفید و مرتبط | 75 | ||||
1-2-4 | 8 سال تجربه مفید و مرتبط | 100 | ||||
1-2-5 | 10 سال تجربه مفید و مرتبط | 120 | ||||
1-2 | تجربیات | 12% | 120 | 0 | ||
1-3 | گواهینامه های مهارتی | |||||
1-3-1 | مهارت های ساده | 0 تا 6 | ||||
1-3-2 | مهارت های نسبتا ساده | 12 | ||||
1-3-3 | مهارت های نسبتا پیچیده | 18 | ||||
1-3-4 | مهارت های پیچیده | 24 | ||||
1-3-5 | مهارت های خیلی پیچیده | 30 | ||||
1-3 | گواهینامه های مهارتی | 3% | 30 | 0 | ||
1 | مهارت ها | 35% | 350 | 0 | ||
2 | اختیارات و مسئولیت ها | |||||
2-1 | منابع انسانی(سرپرستی مستقیم و غیر مستقیم) | |||||
2-1-1 | به ازاء هر کارمند ، 4 امتیاز | |||||
2-1-2 | به ازاء هر کارشناس ، 6 امتیاز | |||||
2-1-3 | به ازاء هر کارشناس ارشد ، 8 امتیاز | |||||
2-1-4 | به ازاء هر مدیر ، 10 امتیاز | |||||
2-1 | منابع انسانی(سرپرستی مستقیم و غیر مستقیم) | 4% | 40 | 0 | ||
2-2 | منابع فیزیکی(مواد-محصول-ماشین آلات-تجهیزات) | |||||
2-2-1 | تا 50/000/000 ریال | 6 | میزان خسارت یا ضایعات وارده احتمالی | |||
2-2-2 | از 50/000/001 تا 100/000/000 ریال | 12 | میزان خسارت یا ضایعات وارده احتمالی | |||
2-2-3 | از 100/000/001 تا 200/000/000 ریال | 18 | میزان خسارت یا ضایعات وارده احتمالی | |||
2-2-4 | از 200/000/001 تا 500/000/000 ریال | 24 | میزان خسارت یا ضایعات وارده احتمالی | |||
2-2-5 | از 500/000/001 به بالا | 30 | میزان خسارت یا ضایعات وارده احتمالی | |||
2-2 | منابع فیزیکی(مواد-محصول-ماشین آلات-تجهیزات) | 3% | 30 | 0 | ||
2-3 | منابع مالی | |||||
2-3-1 | تا 50/000/000 ریال | 0 تا 8 | ملاک تخصیص امتیاز : بستگی به میزان ارزش و اهمیت وجوه و اوراق بهادار و میزان مسئولیت نگهداری اموال و دارایی ها در انجام عملیات مالی دارد | |||
2-3-2 | از 50/000/001 تا 100/000/000 ریال | 8 تا 16 | ملاک تخصیص امتیاز : بستگی به میزان ارزش و اهمیت وجوه و اوراق بهادار و میزان مسئولیت نگهداری اموال و دارایی ها در انجام عملیات مالی دارد | |||
2-3-3 | از 100/000/001 تا 200/000/000 ریال | 16 تا 24 | ملاک تخصیص امتیاز : بستگی به میزان ارزش و اهمیت وجوه و اوراق بهادار و میزان مسئولیت نگهداری اموال و دارایی ها در انجام عملیات مالی دارد | |||
2-3-4 | از 200/000/001 تا 500/000/000 ریال | 24 تا 32 | ملاک تخصیص امتیاز : بستگی به میزان ارزش و اهمیت وجوه و اوراق بهادار و میزان مسئولیت نگهداری اموال و دارایی ها در انجام عملیات مالی دارد | |||
2-3-5 | از 500/000/001 به بالا | 32 تا 40 | ملاک تخصیص امتیاز : بستگی به میزان ارزش و اهمیت وجوه و اوراق بهادار و میزان مسئولیت نگهداری اموال و دارایی ها در انجام عملیات مالی دارد | |||
2-3 | منابع مالی | 4% | 40 | 0 | ||
2-4 | فرمها و گزارش ها | |||||
2-4-1 | تکمیل فرمهای ساده | 0 تا 6 | ||||
2-4-2 | تنظیم فرمهای پیچیده | 6 تا 12 | ||||
2-4-3 | تنظیم فرمهای پیچیده و تهیه گزارشات مهم | 12 تا 18 | ||||
2-4-4 | جمع آوری و مقایسه فرمها و اطلاعات و تحلیل آنها | 18 تا 24 | ||||
2-4-5 | سیاست گذاری و تصمیم گیری کلان | 24 تا 30 | ||||
2-4 | فرمها و گزارش ها | 3% | 30 | 0 | ||
2-5 | ارتباط با دیگران | |||||
2-5-1 | ارتباط با همکاران یا ارباب رجوع | 0 تا 8 | ||||
2-5-2 | ارتباط با همکاران یا ارباب رجوع و خارج از شرکت | 8 تا 16 | ||||
2-5-3 | ارتباط با همکاران یا ارباب رجوع و روسای سازمانها | 16 تا 24 | ||||
2-5-4 | ارتباط با همکاران یا ارباب رجوع و مقامات سازمانها | 24 تا 32 | ||||
2-5-5 | ارتباط با مقامات بالای سازمانها و خارج از کشور | 32 تا 40 | ||||
2-5 | ارتباط با دیگران | 4% | 40 | 0 | ||
2-6 | مقررات و روشها و سیستمها | |||||
2-6-1 | بکارگیری دستورالعمل ها و روش اجرایی ها | 6 | ||||
2-6-2 | بکارگیری دستورالعمل ها و روش اجرایی ها و تدوین درون واحدی | 12 | ||||
2-6-3 | تهیه دستورالعمل های پیچیده درون واحدی | 18 | ||||
2-6-4 | نظارت ، بازنگری و اصلاح دستورالعمل ها و روش اجرایی | 24 | ||||
2-6-5 | تصویب و نظارت عالی بر مستندات سیستمی | 30 | ||||
2-6 | مقررات و روشها و سیستمها | 3% | 30 | 0 | ||
2-7 | ایمنی و بهداشت ، محیط و ارگونومی | |||||
2-7-1 | مشاغلی که شاغلان آنها با توجه به حساسیت و ماهیت شغلشان علیرغم رعایت اصول ایمنی و مقررات بهداشتی در انجام شغل، ممکن است موجب بروز جراحات سطحی مانند بریدگی، ضرب دیدگی و یا حوادث کم اهمیت و جزئی برای دیگران شوند | 6 | ||||
2-7-2 | مشاغلی که شاغلان آنها با توجه به حساسیت و ماهیت شغلشان و علی رغم رعایت اصول ایمنی و مقررات بهداشتی در انجام وظایف ممکن است موجب بروز جراحات عمیقی برای دیگران شود | 12 | ||||
2-7-3 | مشاغلی که شاغلان آنها با توجه به حساسیت و ماهیت شغلشان و علیرغم رعایت اصول ایمنی و مقررات بهداشتی در انجام وظایف خود ممکن است موجب بروز نقص عضو جزیی برای دیگران شود | 18 | ||||
2-7-4 | مشاغلی که شاغلان آنها با توجه به حساسیت و ماهیت شغلشان علیرغم رعایت اصول ایمنی و مقررات بهداشتی در انجام وظایف خود ممکن است موجب بروز نقص عضو کلی برای دیگران شود | 24 | ||||
2-7-5 | مشاغلی که شاغلان آنها با توجه به حساسیت و ماهیت شغلشان علیرغم رعایت اصول ایمنی و مقررات بهداشتی در انجام وظایف خود ممکن است موجب از کارافتادگی و مرگ و میر برای دیگران شود | 30 | ||||
2-7 | ایمنی و بهداشت ، محیط و ارگونومی | 3% | 30 | 0 | ||
2-8 | استقلال و آزادی عمل | |||||
2-8-1 | اختیار محدود، آزادی عمل کم، انجام کارها مطابق مقررات تعریف شده | 8 | ||||
2-8-2 | اختیار نسبتا محدود، آزادی عمل متوسط، انجام کار بر اساس اصول استاندارد | 16 | ||||
2-8-3 | اختیار و ابتکار عمل متوسط، آزادی عمل زیاد، انجام کار بر اساس اصول تنظیم شده کلی | 24 | ||||
2-8-4 | اختیار زیاد، آزادی عمل خیلی زیاد، انجام کار بر اساس اصول هدایت شده جهت دار | 32 | ||||
2-8-5 | اختیار عمل نامحدود، آزادی عمل وسیع، انجام کار بر اساس رهنمودهای کلی و گسترده | 40 | ||||
2-8 | استقلال و آزادی عمل | 4% | 40 | 0 | ||
2-9 | حل مساله و تصمیم گیری | |||||
2-9-1 | مسائل و مشکلات تکراری، روتین و مشخص | 8 | ||||
2-9-2 | مسائل و مشکلات نیمه روتین | 16 | ||||
2-9-3 | مسائل و مشکلات استاندارد با رویه های نسبتا مشخص | 24 | ||||
2-9-4 | مسائل و مشکلات تعریف شده واضح | 32 | ||||
2-9-5 | مسائل و مشکلات بدون الگو، وسیع، کلی و انتزاعی | 40 | ||||
2-9 | حل مساله و تصمیم گیری | 4% | 40 | 0 | ||
2-10 | پاسخگویی | |||||
2-10-1 | اندازه تأثیرات خیلی کم، نقش شغل در پیامدها و نتایج دور و غیرمستقیم | 8 | ||||
2-10-2 | اندازه تأثیرات کم، نقش شاغل در پیامدها و نتایج نسبتأ دور و مشارکتی | 16 | ||||
2-10-3 | اندازه تأثیرات متوسط، نقش شغل در پیامدها و نتایج نسبتأ مستقیم | 24 | ||||
2-10-4 | اندازه تاثیرات زیاد، نقش شغل در پیامدها و نتایج مستقیم و مرتبط | 32 | ||||
2-10-5 | اندازه تأثیرات خیلی زیاد، نقش شغل در پیامدها و نتایج کاملا مستقیم، کاملا مرتبط و مبنایی | 40 | ||||
2-10 | پاسخگویی | 4% | 40 | 0 | ||
2-11 | مسئولیت خاص | |||||
2-11-1 | مشاغلی که دارای مسئولیت هایی هستند که در صورت خطا یا اشتباه متصدیان آنها، عواقب و زیان آنها متوجه شاغل می شود، بنابراین شاغل باید حساسیت و هوشیاری بسیار بالایی جهت اجتناب از خطاها و اشتباهات داشته باشد تا مشکلات انضباطی به بار نیاورد | 4 | ||||
2-11-2 | مشاغلی که دارای مسئولیت هایی در ارتباط با نگهداری اطلاعات محرمانه بوده و در صورت خطا یا اشتباه، عواقب و زیان آنها علاوه بر شاغل متوجه واحد می باشد | 8 | ||||
2-11-3 | مشاغلی که دارای مسئولیت هایی هستند که در صورت خطا یا اشتباه، عواقب و زیان آنها علاوه بر شاغل و واحد، متوجه مدیریت نیز می باشد | 12 | ||||
2-11-4 | مشاغلی که دارای مسئولیت هایی هستند که در صورت خطا یا اشتباه، عواقب و زیان آنها علاوه بر شاغل، واحد، و مدیریت متوجه معاونت نیز می باشد | 16 | ||||
2-11-5 | مشاغلی که خطا و اشتباه در آنها دارای مسئولیتهای برون سازمانی و درون سازمانی است | 20 | ||||
2-11 | مسئولیت خاص | 2% | 20 | 0 | ||
2 | اختیارات و مسئولیت ها | 38% | 380 | 0 | ||
3 | کوشش ها | |||||
3-1 | کوشش فکری و دقت و تمرکز حواس | |||||
3-1-1 | شغل مستلزم کاربرد مهارتها و روشهای ساده و تکراری بوده و نیاز کمی به دق و تمرکز حواس داشته و با ابزار اندازه گیری ساده ای سر و کار دارد | 12 | ||||
3-1-2 | شغل، مستلزم کاربرد مهارتها و روشهای متعدد و یا پیچیده ای بوده و نیاز به دقت و تمرکز حواس زیاد داشته و یا با ابزار اندازه گیری دقیقی سر و کار داشته و مستلزم تلاش و کوشش فکری در حد به کارگیری تجهیزات ابتدایی، قدرت محاسبات اولیه و یا توانایی درک و به کارگیری دستورالعملهای معمولی می باشد | 24 | ||||
3-1-3 | شغل، مستلزم تجزیه و تحلیل مسائل و روشهای مختلف بوده و نیاز به اتخاذ تصمیم برای تغییر و یا تطبیق برخی از روشهای مهم برای انجام کار داشته و مستلزم کاربرد مهارتهای لازم برای انجام روشهای نسبتا پیچیده بوده و نیاز به تلاش و کوشش، سرعت انتقال و تجزیه و تحلیل مسائل دارد | 36 | ||||
3-1-4 | شغل، مستلزم طراحی و یا تهیه و تدوین روشهای مختلف بوده و مسائل و مشکلات پیچیده ای دارد و همچنین نیاز به ابتکار، خلاقیت و در برخی موارد نیاز به قضاوت و تصمیم گیری داشته و مستلزم کاربرد مهارتهای لازم برای تجزیه و تحلیل مسائل، پاسخگویی به مشکلات یا طراحی و برنامه ریزی است. همچنین نیازمند تمرکز مداوم و عمیق برای کاربرد روشها و دستورالعملهای پیچیده توام با حساسیت است | 48 | ||||
3-1-5 | انجام وظایف شغل مستلزم توانایی حل مشکلات پیچیده مدیریتی و عملیاتی بوده و همچنین مهارتهای فکری لازم برای طراحی، برنامه ریزی و مشارکت در طراحی و تعیین راهبردها را می طلبد. در این سطح، شغل نیازمند تمرکز و دقت مداوم و عمیق برای کاربرد روشها و دستورالعملهای بسیار متنوع و پیچیده توأم با تمرکز طولانی و حساسیت زیاد می باشد | 60 | ||||
3-1 | کوشش فکری و دقت و تمرکز حواس | 6% | 60 | 0 | ||
3-2 | کوشش احساسی | |||||
3-2-1 | مدیریت احساسات خود و دیگران = خیلی کم | 8 | ||||
3-2-2 | مدیریت احساسات خود و دیگران = کم | 16 | ||||
3-2-3 | مدیریت احساسات خود و دیگران = متوسط | 24 | ||||
3-2-4 | مدیریت احساسات خود و دیگران = زیاد | 32 | ||||
3-2-5 | مدیریت احساسات خود و دیگران = خیلی زیاد | 40 | ||||
3-2 | کوشش احساسی | 4% | 40 | 0 | ||
3-3 | کوشش جسمانی | |||||
3-3-1 | بالا و پایین رفتن ، خم و راست شدن و یا راه رفتن و ایستادن | به ازاء هر ساعت = امتیاز | ||||
3-3-2 | تمرکز قوای سمعی و بصری | به ازاء هر ساعت = امتیاز | ||||
3-3-3 | نشستن مداوم جهت کار با ماشین | به ازاء هر ساعت = امتیاز | ||||
3-3-4 | حرکات بدنی مستلزم صرف نیروی جسمانی | به ازاء هر ساعت = امتیاز | ||||
3-3-5 | جا به جا کردن با حمل و نقل اشیاء بدون وسیله یا با وسیله | به ازاء هر ساعت = امتیاز | ||||
3-3 | کوشش جسمانی | 5% | 50 | 0 | ||
3 | کوشش ها | 15% | 150 | 0 | ||
4 | شرایط کار | |||||
4-1 | خطرات ناشی از کار | |||||
4-1-1 | صدمات یا جراحات سطحی و عمقی | کم = 4 متوسط = 8 زیاد = 12 | ||||
4-1-2 | نقص عضو جزئی | کم = 12 متوسط = 16 زیاد = 20 | ||||
4-1-3 | امراض ریوی ، عصبی ، دیسک و روماتیسم | کم = 20 متوسط = 24 زیاد = 28 | ||||
4-1-4 | نقص عضو کلی | کم = 28 متوسط = 32 زیاد = 36 | ||||
4-1-5 | از کار افتادگی | کم = 36 متوسط = 38 زیاد = 40 | ||||
4-1 | خطرات ناشی از کار | 4% | 40 | 0 | ||
4-2 | شرایط نامساعد محیط کار | |||||
4-2-1 | دود ، بخار و محیط آلوده | به ازاء هر ساعت = امتیاز | ||||
4-2-2 | گرد و غبار ، سر و صدا | به ازاء هر ساعت = امتیاز | ||||
4-2-3 | رطوبت ، گرما یا سرما ، آفتاب ، نور | به ازاء هر ساعت = امتیاز | ||||
4-2-4 | بوی نامطبوع و کارهای شیمیایی | به ازاء هر ساعت = امتیاز | ||||
4-2-5 | لرزش ، ارتعاش و اشعه | به ازاء هر ساعت = امتیاز | ||||
4-2 | شرایط نامساعد محیط کار | 4% | 40 | 0 | ||
4-3 | استرس و سایر شرایط غیر عادی کار | |||||
4-3-1 | ضرورت حضور در محل کار یا تماس تلفنی در خارج از وقت اداری در حداقل دفعات که موجب اندکی نگرانی و سلب آسایش شود | 8 | ||||
4-3-2 | استرس کم، ابهام و تضاد در نقش کم، تضاد کار- خانواده کم و ضرورت حضور در محل کار یا تماس تلفنی خارج از وقت اداری به تعداد دفعات کمی که موجب، کمی نگرانی و سلب آسایش شود | 16 | ||||
4-3-3 | استرس، ابهام و تضاد بسیار کم، ضرورت حضور در محل کار یا تماس تلفنی در خارج از ساعتهای اداری به دفعات زیاد و آماده به کار بودن به مدت چند ساعت در خارج از وقت اداری که موجب سلب آسایش و ناراحتی نسبتا زیاد شود | 24 | ||||
4-3-4 | استرس متوسط، ابهام و تضاد متوسط، ضرورت حضور در محل کار خارج از وقت اداری و آماده بودن به کرات خارج از ساعت های اداری که موجب سلب آسایش و ناراحتی خیلی زیاد شود | 32 | ||||
4-3-5 | استرس زیاد، ابهام زیاد، تضاد کاری زیاد، ضرورت حضور در محل کار در خارج ساعتهای اداری به دفعات خیلی زیاد و آماده به کار بودن به کرات و هر بار به مدت چند ساعت در طول شبانه روز که موجب سلب آسایش و ناراحتی خیلی زیاد شود | 40 | ||||
4-3 | استرس و سایر شرایط غیر عادی کار | 4% | 40 | 0 | ||
4 | شرایط کار | 12% | 120 | 0 | ||
100% | 1000 |
عامل 1 : تحصیلات – ۲۰ درصد معادل ۲۰۰ امتیاز
تحصیلات عبارت است از مجموع معلومات لازم جهت تصدی و انجام وظایف هر شغل که از طریق دوره های دبستانی، راهنمایی، دبیرستانی و دانشگاهی به دست می آید. دانش مورد نیاز شغل ممکن است از طریق تحصیل در مدارس عمومی و حرفه ای و دانشگاه، دوره های آموزشی خاص کسب شود. بنابراین دوره های آموزشی خاص و یا سایر تحصیلات غیر رسمی به معادل سالهای رسمی تحصیل تبدیل و برای اعطای امتیاز ارزشیابی در نظر گرفته می شوند.
منظور از یکسال تحصیل رسمی در یک مؤسسه آموزشی تحصیل ۹ ماهه تمام وقت است. سالهای انترنی پزشکی و دندانپزشکی جزو سالهای رسمی تحصیل محسوب و در این عامل امتیاز داده میشوند. ملاک تخصیص امتیاز و تعیین سطوح این عامل بستگی به میزان تحصیلات مورد نیاز شغل دارد.
عامل 2 : تجربیات – ۱۲ درصد معادل ۱۲۰ امتیاز
تجربیات عبارت است از مدت زمانی که جهت آشنایی با روشهای کار، از طریق انجام امور مربوط به وظایف هر شغل به دست می آید. این عامل مربوط است به سنجش حداقل توانایی لازم که قبل از تصدی شغل از طریق تجربیات مشابه و مرتبط در حین خدمت در ارکت و یا خارج از شرکت کسب شده است. ملاک تخصیص امتیاز و تعیین سطوح این عامل مدت زمانی که تجربیات عاید میشود بستگی دارد. اعطای امتیاز به مشاغل به شرح جدول زیر صورت می گیرد.
تجربه مفید و مرتبط: به آن قسمت از خدمات کارکنان که بر اساس مدارک و مستندات معتبر و سوابق بیمه ای ارائه شده بیانگر سابقه فرد در شغلی مرتبط با شغل مورد تصدی فعلی باشد اشاره دارد. گواهی سوابق کاری ارائه شده باید گویای استمرار و تمام وقت بودن خدمت، عنوان شغل، محل خدمت و سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمانهای بیمه گر ذی صلاح باشد. تجربه مشابه شامل سوابقی است که لزوما ارتباطی با شغل فعلی فرد نداشته، اما مربوط به یک خانواده شغلی است. تجربه غیر مرتبط شامل سوابقی است که هیچگونه ارتباطی با شغل و یا خانواده شغلی فعلی فرد ندارد. ضریب تجربه در زمان تطبیق طرح ارزشیابی مشاغل، برای تجربیات کاملا مرتبط با شغل ۱، مشابه ۰٫۷ و غیر مرتبط ۰٫۵ است.
عامل 3 : گواهینامه های مهارتی -۳ درصد معادل ۳۰ امتیاز
به مجموع امتیازهای دوره های آموزشی گذرانده شده حین خدمت، بر اساس گواهینامه های معتبر ارائه شده اشاره دارد. امتیازهای گواهینامه های مهارتی به صورت زیر تخصیص می یابد و به دوره هایی که فرد قبل از تصدی شغل گذرانده است، امتیازی تعلق نمی گیرد.
عامل 4 : منابع انسانی (سرپرستی) -۴ درصد معادل ۴۰ امتیاز
این عامل مربوط به مسئولیت در قبال منابع انسانی تحت نظر بوده و عبارت است از توانمندسازی، برنامه ریزی، هدفگذاری، سازماندهی تقسیم کار و هماهنگی)، هدایت، نظارت و رسیدگی، کمک و ارشاد و تعلیم افراد تحت سرپرستی به منظور انجام صحیح کار.
مسئولیت سرپرستی ممکن است به دو روش مستقیم و یا غیرمستقیم اعمال شود:
مسئولیت مستقیم در صورتی که سرپرست، مسئولیت تقسیم کار، دستور نحوه انجام کار، دریافت گزارش نتیجه اقدامات، پیشنهاد تنبیهات انضباطی، تکمیل برگه ارزیابی عملکرد شاغل، پیشنهاد اضافه کاری، افزایش دستمزد و حقوق، انتصاب، انتقال، ترفیع، تنزل رتبه و آموزش را برای افراد تحت سرپرستی به عهده داشته باشد، امتیاز سرپرستی مستقیم به او تخصیص می یابد.
مسئولیت غیرمستقیم: چنانچه سرپرست فقط مسئولیت تقسیم کار و کنترل افراد تحت نظر را به عهده داشته و سایر مسئولیتهای سرپرستی را نداشته باشد، یا مسئولیت سرپرستی افرادی از سازمان را که از نظر جغرافیایی در محل دیگر انجام وظیفه می کنند را به عهده داشته باشد، امتیاز سرپرستی غیرمستقیم به او تخصیص می یابد.
ملاک تخصیص امتیاز و تعیین سطوح این عامل بستگی به تعداد افراد و کیفیت کار آنها به شرح زیر دارد:
عامل 5 : مسئولیت منابع فیزیکی – ۳ درصد معادل ۳۰ امتیاز
منابع فیزیکی شامل مواد، محصولات، ماشین آلات، تجهیزات، ابزارها و سخت افزارها و نرم افزارها می باشد و این مسئولیت عبارت است از نگهداری و استفاده مؤثر و صحیح در کاربرد، وصول، صدور و جابه جا کردن و حفاظت مواد، محصولات، تجهیزات و ماشین آلات که به طور مستقیم در اختیار شاغل قرار دارد. این عامل همچنین شامل مسئولیت در قبال استفاده صحیح و صرفه جویی در مصرف، خرید، انبارداری، دریافت، صدور، سفارش، عملکرد و حفاظت از اجناس، فرآورده ها و محصولات می شود. ملاک تشخیص و تعیین درجه مسئولیت نسبت به اجناس و فرآورده ها و تخصیص امتیاز ارزیابی بستگی مستقیم به نوع، حجم
عامل 6 : مسئولیت منابع مالی – ۴ درصد معادل ۴۰ امتیاز
به حدود مسئولیت در مورد نگاه داری، کنترل، دریافت، پرداخت و استفاده از وجوه نقد و اوراق بهادار و انجام و کنترل عملیات مالی و اختیارات تصویب هزینه های جاری و سرمایه ای، سفارشات و نگهداری اموال و دارایی ها اشاره دارد. این عامل به منظور سنجش میزان و وسعت مسئولیتی است که شاغل در قبال دریافت، نگهداری یا مصرف وجوه نقد یا اوراق بهادار، تصویب و یا پرداخت هزینه ها به وسیله امضای چک و سایر اسناد مشابه، تصویب خرج و یا مصرف بودجه تحت اختیار، برآورد هزینه پیمانها، کنترل هزینه طرح های مهندسی، تعمیرات و ساختمان و یا سایر موارد مشابه بر عهده دارد.
ملاک تخصیص امتیاز و تعیین سطوح این عامل بستگی به میزان ارزش و اهمیت وجوه و اوراق بهادار و میزان مسئولیت نگاه داری اموال و دارایی ها در انجام عملیات مالی دارد. اعطای امتیاز به مشاغل به شرح زیر صورت می گیرد:
سطح ۱. مسئولیت مالی در خصوص مراقبت، نگهداری، دریافت و پرداخت وجوه نقد تا ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال و یا مسئولیت نگهداری، مراقبت، استفاده صحیح یا تعمیر اثاثیه و ملزومات اداری تا ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ریال (حداکثر تا ۸ امتیاز).
سطح ۲. مراقبت، نگهداری، دریافت، مصرف، خرید و فروش، تنظیم یا ثبت و صدور سند، پرداخت و یا کنترل وجوه نقد به طور مستقل و یا به صورت مشترک تا ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال یا در حد معاملات جزئی بر اساس آیین نامه معاملات و یا نگهداری، مراقبت، استفاده صحیح از اموال در اختیار تا ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال یا در حد معاملات متوسط. (حداکثر تا ۱۶ امتیاز).
سطح ۳. کنترل، دریافت، پرداخت یا مصرف وجوه نقد یا اوراق بهادار یا خرید و فروش و کسب درآمد به طور مستقل و یا به صورت مشترک تا ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ریال یا در حد معاملات متوسط، برآورد بودجه، تنظیم و تکمیل فرم های بودجه و یا نگهداری، مراقبت و استفاده صحیح از اموال در اختیار و نظایر آن تا ریال (حداکثر تا ۲۴ امتیاز).
سطح ۴. کنترل، دریافت، پرداخت یا مصرف وجوه نقد یا اوراق بهادار، خرید و فروش د یا امضای چک و اسناد تعهد آور، انجام عملیات مالی به طور مستقل و یا به صورت سر تا ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ریال یا در حد معاملات عمده در سطح یک حوزه فعالیت، برآورد و هایی فرمهای بودجه و یا برنامه ریزی و نظارت بر نگهداری، مراقبت و استفاده صحیح از اموال منقول و غیر منقول تا ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ریال ( حداکثر تا ۳۲ امتیاز)
سطح ۵. مسئولیت در قبال کنترل و امضای نهایی، دریافت، پرداخت، اجازه مصرف وجوه نقد، خرید و فروش یا امضای چکها و اسناد تعهدآور و انجام کلیه امور مالی به طور مستقل در سطح سازمان، بیش از ۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ریال و یا برنامه ریزی و نظارت بر نگهداری، مراقبت و استفاده صحیح از اموال منقول و غیر منقول بیش از ۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰(حداکثر تا ۴۰ امتیاز).
لازم به ذکر است که ممکن است شغل فقط یکی از مسئولیتهای مالی یا دارایی را داشته باشد و در آن صورت فقط از امتیاز یکی از آنها استفاده می کند.
عامل 7 : فرم ها و گزارشها – ۳ درصد معادل ۳۰ امتیاز
منظور از این عامل، مسئولیت در قبال جمع آوری، ثبت، تهیه و تنظیم آمار اطلاعات و سوابق و گزارشهای عملیاتی، مالی، فنی، آموزشی و یا پرسنلی است. ملاک تعیین سطح و تخصیص امتیازات به حجم، ماهیت، محرمانه بودن، اهمیت سوابق و گزارشات از فعالیتها و اقدامات شغل بستگی دارد و به شرح سطوح زیر صورت می گیرد:
سطح ۱. شاغل فرمهای ساده ای را تکمیل و آماری از قبیل حضور و غیاب، مصرف، تولید و ضایعات را ثبت و جمع آوری و یا نگاه داری و گزارشهای ساده و تکراری در قالب فرم های استاندارد فنی را در حد ثبت یا استخراج وقایع تهیه می نماید و درجات اولیه قبل از تأیید مقام بالاتر را تنظیم و تکمیل می کند تا ۶ امتیاز).
سطح ۲. شاغل فرمهای مشکل و پیچیده ای را تنظیم کرده نوع وقایع را تشخیص داده و تفکیک می کنند. مسئولیت تهیه فرمها، مکاتبه ها و گزارشهای تحلیلی نسبتا مهم که در قالب جدولها، نمودارها و گزارشهای کارشناسی تنظیم و ارائه می شود، مانند برآورد بودجه و تنظیم آن در قالب فرمهای مربوطه ( تا ۱۲ امتیاز).
سطح ۳. شاغل فرمهای مشکل و پیچیده ای را بررسی کرده و گزارشهای نسبتا مهم و یا طرح های معمولی را تهیه می کنند. مسئولیت مستقل و یا همکاری در انجام تجزیه و تحلیلهای قم و تهیه گزارشها و اطلاعات تخصصی و یا مشارکت در تهیه طرح ها، شیوه نامه ها و دستورالعملهای فنی یا عمومی است ( تا ۱۸ امتیاز).
سطح ۴. شاغل فرمها، اطلاعات و آمارهای مختلف را جمع آوری، مقایسه، محاسبه و و تحلیل کرده و با توجه به فرمها و گزارشهای دیگر، گزارش توجیهی لازم و یا طرح های مهم را تهیه می کند و برای انجام وظایف خویش به اطلاعات محرمانه دسترسی سطح شاغل مسئول نهایی تهیه گزارشها و طرحهای تخصصی بسیار مهم در های اداری، مالی، اقتصادی، طرحهای تحقیقاتی، طرحهای مرتبط با مدیریت منابع انسانی و تهیه گزارش جامع بودجه است (تا ۲۴ امتیاز).
سطح ۵. شاغل مسئولیت بررسی، تجزیه و تحلیل فرمها، تهیه و تنظیم گزارشهای تحلیلی مهم حقوقی، اقتصادی، مالی، تولیدی، فنی و اداری را به منظور اخذ تصمیمات نهایی دارد که منجر به تعیین خط مشیها و سیاستها و تصمیم گیریهای کلان شده و یا دارای آثار برون سازمانی است. مانند تصویب بودجه، تصویب سند راهبردی و اهداف و برنامه های توسعه ای، تأیید و تصویب صورتهای مالی ( تا ۳۰ امتیاز).
عامل 8 : ارتباط -۴ درصد معادل ۴۰ امتیاز
منظور از این عامل مسئولیت در برقراری ارتباط با سازمانها و واحدهای داخلی شرکت و یا سازمانها و مؤسسات به منظور کسب همکاری و موافقت، تبادل نظر و مشاوره یا تبادل اطلاعات لازم است. ملاک تعیین سطح و تخصیص امتیازات ارزشیابی بستگی به هدف، تکرار دفعات، اهمیت نتایج حاصله یا تصمیم های گرفته شده، اهمیت سطوح مشاغل و افراد و بالاخره لزوم رعایت مبانی آداب و روابط اداری و اجتماعی در ارتباطات ناشی از وظایف شغلی خواهد داشت.
سطح ۱. شاغل به منظور انجام وظایف جاری ملزم به ارتباط مؤثر کاری با همکاران خود و یا ارباب رجوع است ( تا ۸ امتیاز).
سطح ۲. شاغل علاوه بر ارتباطات مؤثر کاری با همکار و یا ارباب رجوع با سایر واحدهای سازمانی نیز در ارتباط بوده و جهت انجام وظایف جاری با خارج از سازمان (ارتباطات برون سازمانی برای انجام مذاکرات، سفارشات خرید و نظایر آن نیز ارتباط دارد و باید ضمن اخذ ارتباط ایجاد هماهنگی کند ( تا ۱۶ امتیاز).
سطح ۳. شاغل علاوه بر ارتباطات مؤثر کاری با همکاران و سایر واحدهای سازمانی با افراد خارج از سازمان مانند رؤسای ادارات و مؤسسات خصوصی و دولتی به منظور تحقق هدفهای معین سازمان در تعامل است ( ۲۴ امتیاز).
سطح ۴. شاغل علاوه بر ارتباطات مؤثر کاری با همکاران و سایر واحدهای سازمانی با ادارات و واحدهای سایر سازمانها در داخل و خارج از کشور مانند مدیران عامل و مقامات بالاتر منظور نیل به هدفهای اساسی و گسترش فعالیتهای سازمان در تعامل می باشد (تا ۳۲ امتیاز).
سطح ۵. ارتباطات و تماسهای مؤثر با رؤسای سازمانهای تخصصی و سازمانهای دولت غیردولتی در داخل و خارج از کشور، شرکتها، مؤسسات مالی و اعتباری، رؤسای بانکی دانشگاهها و مراکز علمی و مانند آن (صنعت، ملی و بین المللی) (تا ۴۰ امتیاز).
عامل 9 : مسئولیت مقررات، روشها و سیستمها- ۳ درصد معادل ۳۰ امتیاز
عبارت است از مسئولیت شغل در قبال توضیح، تفسیر، وضع یا به کارگیری و اجرای آیین نامه ها، دستورالعملها، شیوه نامه ها، سیستمها و رویه هایی که در جهت سرعت، دقت و کیفیت انجام امور جاری و روزمره تاثیرگذارند. نحوه تخصیص امتیازهای این عامل به دامنه عمق و تنوع مقررات و روشهای مورد استفاده، اعم از مقررات و قواعد علمی، فنی و تخصصی برای انجام فعالیتهای شغل بستگی دارد.
عامل 10 : ایمنی، بهداشت، محیط زیست و ارگونومی (HSEE)- ۳ درصد معادل ۳۰ امتیاز
منظور از این عامل مسئولیت در قبال رعایت ایمنی و بهداشت و جلوگیری از سوانح و امراض برای دیگران و اجرای مقررات ایمنی در حین انجام وظیفه است. ملاک تخصیص امتیاز و تعیین سطوح این عامل به احتمال وقوع، حساسیت و ماهیت مشاغلی بستگی دارد که انجام آنها على رغم رعایت دقیق اصول ایمنی و مقررات بهداشتی مختلف آسیب هایی به دیگران وارد می سازد. تخصیص امتیاز به مشاغل به شرح سطوح زیر صورت می گیرد:
سطح ۱: مشاغلی که شاغلان آنها با توجه به حساسیت و ماهیت شغلشان علیرغم رعایت اصول ایمنی و مقررات بهداشتی در انجام شغل، ممکن است موجب بروز جراحات سطحی مانند بریدگی، ضرب دیدگی و یا حوادث کم اهمیت و جزئی برای دیگران شوند ( تا ۶ امتیاز).
سطح ۲. مشاغلی که شاغلان آنها با توجه به حساسیت و ماهیت شغلشان و علی رغم رعایت اصول ایمنی و مقررات بهداشتی در انجام وظایف ممکن است موجب بروز جراحات عمیقی برای دیگران شود (تا ۱۲ امتیاز).
سطح ۳٫ مشاغلی که شاغلان آنها با توجه به حساسیت و ماهیت شغلشان و علیرغم رعایت اصول ایمنی و مقررات بهداشتی در انجام وظایف خود ممکن است موجب بروز نقص عضو جزیی برای دیگران شود ( تا ۱۸ امتیاز).
سطح ۴. مشاغلی که شاغلان آنها با توجه به حساسیت و ماهیت شغلشان علیرغم رعایت اصول ایمنی و مقررات بهداشتی در انجام وظایف خود ممکن است موجب بروز نقص عضو کلی برای دیگران شود (تا ۲۴ امتیاز).
سطح ۵. مشاغلی که شاغلان آنها با توجه به حساسیت و ماهیت شغلشان علیرغم رعایت اصول ایمنی و مقررات بهداشتی در انجام وظایف خود ممکن است موجب از کارافتادگی و مرگ و میر برای دیگران شود ( تا ۳۰ امتیاز).
عامل 11 : استقلال و آزادی عمل – ۴ درصد معادل ۴۰ امتیاز
این عامل اختیار و درجه آزادی عمل شاغل در انتخاب کارها و روشها را اندازه می گیرد و دارای ۵ سطح میباشد:
سطح ۱. اختیار محدود، آزادی عمل کم، انجام کارها مطابق مقررات تعریف شده (تا ۸ امتیاز).
سطح ۲. اختیار نسبتا محدود، آزادی عمل متوسط، انجام کار بر اساس اصول استاندارد (تا ۱۶ امتیاز).
سطح ۳٫ اختیار و ابتکار عمل متوسط، آزادی عمل زیاد، انجام کار بر اساس اصول تنظیم شده کلی (تا ۲۴ امتیاز).
سطح ۴. اختیار زیاد، آزادی عمل خیلی زیاد، انجام کار بر اساس اصول هدایت شده جهت دار (تا ۳۲ امتیاز)
سطح ۵. اختیار عمل نامحدود، آزادی عمل وسیع، انجام کار بر اساس رهنمودهای کلی و گسترده (تا ۴۰امتیاز)
عامل 12 : حل مسأله و تصمیم گیری - ۴ درصد معادل ۴۰ امتیاز
این عامل بیانگر میزان نیاز شغل به حل مسأله، تصمیم گیری و حل مشکلات است؛ مسائل و مشکلاتی که شاغل با آن مواجه بوده و حل آن مستلزم انتخاب راهکاری مناسب و تصمیمات مقتضی است.
این عامل در پنج سطح به شرح زیر تعریف می شود:
سطح ۱. مسائل و مشکلات تکراری، روتین و مشخص (حداکثر تا ۸ امتیاز).
سطح ۲. مسائل و مشکلات نیمه روتین (تا ۱۶ امتیاز).
سطح ۳. مسائل و مشکلات استاندارد با رویه های نسبتا مشخص (تا ۲۴ امتیاز).
سطح ۴. مسائل و مشکلات تعریف شده واضح (تا ۳۲ امتیاز).
سطح ۵. مسائل و مشکلات بدون الگو، وسیع، کلی و انتزاعی (تا ۴۰ امتیاز).
عامل 13 : پاسخگویی - ۴ درصد معادل ۴۰ امتیاز
این عامل نتایج فعالیتها، حجم و اندازه تأثیر تصمیمات و نتایج و پیامدهای حاصل از تصمیم گیری در
شغل را می سنجد و دارای ۵ سطح است:
سطح ۱: اندازه تأثیرات خیلی کم، نقش شغل در پیامدها و نتایج دور و غیرمستقیم (تا ۸ امتیاز).
سطح ۲: اندازه تأثیرات کم، نقش شاغل در پیامدها و نتایج نسبتأ دور و مشارکتی (تا ۱۶ امتیاز).
سطح ۳: اندازه تأثیرات متوسط، نقش شغل در پیامدها و نتایج نسبتأ مستقیم (تا ۲۴ امتیاز).
سطح ۴: اندازه تاثیرات زیاد، نقش شغل در پیامدها و نتایج مستقیم و مرتبط (تا ۳۲ امتیاز(
سطح ۵: اندازه تأثیرات خیلی زیاد، نقش شغل در پیامدها و نتایج کاملا مستقیم، کاملا مرتبط و مبنایی (تا ۴۰ امتیاز)
عامل 14 : مسئولیت خاص -۲ درصد معادل ۲۰ امتیاز
این عامل متناسب با شرایط هر سازمان در پنج سطح تعریف می گردد. نمونه ای از آن برای یک
شرکت سرمایه گذاری در زیر آمده است. مسئولیت خاص عبارت است از مسئولیت در قبال سلامت معاملات، اطلاعات حساس، رازداری و عواقب حقوقی و قانونی ناشی از تصمیم گیری در مورد صحت یا نگهداری مؤثر اطلاعات ارزشمند. امتیازهای این عامل به ۵ سطح تقسیم می گردد که به صورت زیر
درجه بندی می شود:
سطح ۱. مشاغلی که دارای مسئولیت هایی هستند که در صورت خطا یا اشتباه متصدیان آنها، عواقب و زیان آنها متوجه شاغل می شود، بنابراین شاغل باید حساسیت و هوشیاری بسیار بالایی جهت اجتناب از خطاها و اشتباهات داشته باشد تا مشکلات انضباطی به بار نیاورد حداکثر تا ۴ امتیاز).
سطح ۲. مشاغلی که دارای مسئولیت هایی در ارتباط با نگهداری اطلاعات محرمانه بوده و در صورت خطا یا اشتباه، عواقب و زیان آنها علاوه بر شاغل متوجه واحد می باشد (حداکثر تا ۸ امتیاز).
طح ۳. مشاغلی که دارای مسئولیت هایی هستند که در صورت خطا یا اشتباه، عواقب و زیان آنها علاوه بر شاغل و واحد، متوجه مدیریت نیز می باشد (حداکثر تا ۱۲ امتیاز).
سطح ۴. مشاغلی که دارای مسئولیت هایی هستند که در صورت خطا یا اشتباه، عواقب و زیان آنها علاوه بر شاغل، واحد، و مدیریت متوجه معاونت نیز می باشد (حداکثر تا ۱۶ امتیاز).
سطح ۵. مشاغلی که خطا و اشتباه در آنها دارای مسئولیتهای برون سازمانی و درون سازمانی است (حداکثر تا ۲۰ امتیاز).
عامل 15 : کوشش فکری، دقت و تمرکز حواس - ۶ درصد معادل ۶۰ امتیاز
عبارت است از میزان تلاش فکری، میزان قدرت تصمیم گیری، تجزیه و تحلیل مسائل، طراحی و برنامه ریزی، تجسم و قضاوت، سرعت انتقال و ابتکار و تدوین خط مشی و مقررات. ملاک تعیین سطح و تخصیص امتیاز ارزیابی به وسعت، نوع دشواری و پیچیدگی وظایف و مهارتهای مورد لزوم، اهمیت تصمیم های گرفته شده، میزان برنامه ریزی، تمرکز ذهنی و دقت، سنجش میزان نیازهای فکری مورد لزوم شغل و یافتن راه حل برای مشکلات بستگی خواهد داشت.
ملاک تخصیص امتیاز و تعیین سطوح :
سطح ۱. شغل مستلزم کاربرد مهارتها و روشهای ساده و تکراری بوده و نیاز کمی به دق و تمرکز حواس داشته و با ابزار اندازه گیری ساده ای سر و کار دارد ( تا ۱۲ امتیاز).
سطح ۲. شغل، مستلزم کاربرد مهارتها و روشهای متعدد و یا پیچیده ای بوده و نیاز به دقت و تمرکز حواس زیاد داشته و یا با ابزار اندازه گیری دقیقی سر و کار داشته و مستلزم تلاش و کوشش فکری در حد به کارگیری تجهیزات ابتدایی، قدرت محاسبات اولیه و یا توانایی درک و به کارگیری دستورالعملهای معمولی می باشد( تا ۲۴ امتیاز).
سطح ۳. شغل، مستلزم تجزیه و تحلیل مسائل و روشهای مختلف بوده و نیاز به اتخاذ تصمیم برای تغییر و یا تطبیق برخی از روشهای مهم برای انجام کار داشته و مستلزم کاربرد مهارتهای لازم برای انجام روشهای نسبتا پیچیده بوده و نیاز به تلاش و کوشش، سرعت انتقال و تجزیه و تحلیل مسائل دارد (تا ۳۶ امتیاز)
اسطح ۴. شغل، مستلزم طراحی و یا تهیه و تدوین روشهای مختلف بوده و مسائل و مشکلات پیچیده ای دارد و همچنین نیاز به ابتکار، خلاقیت و در برخی موارد نیاز به قضاوت و تصمیم گیری داشته و مستلزم کاربرد مهارتهای لازم برای تجزیه و تحلیل مسائل، پاسخگویی به مشکلات یا طراحی و برنامه ریزی است. همچنین نیازمند تمرکز مداوم و عمیق برای کاربرد روشها و دستورالعملهای پیچیده توام با حساسیت است (حداکثر تا ۴۸ امتیاز).
سطح ۵. انجام وظایف شغل مستلزم توانایی حل مشکلات پیچیده مدیریتی و عملیاتی بوده و همچنین مهارتهای فکری لازم برای طراحی، برنامه ریزی و مشارکت در طراحی و تعیین راهبردها را می طلبد. در این سطح، شغل نیازمند تمرکز و دقت مداوم و عمیق برای کاربرد روشها و دستورالعملهای بسیار متنوع و پیچیده توأم با تمرکز طولانی و حساسیت زیاد می باشد (حداکثر تا ۶۰ امتیاز).
عامل 16 : کوشش احساسی – ۴ درصد معادل ۴۰ امتیاز
تلاش و کوشش برای درک درست احساسات طرف مقابل و ابراز احساسات صحیح و متناسب با شرایط با فراوانی و شدت قابل قبول.
عامل 17 : کوشش جسمانی – ۵ درصد معادل ۵۰ امتیاز
عبارت است از نوع، میزان و تکرار کوششهای جسمانی و حد سختی و صعوبت حرکات مورد نیاز برای انجام وظایف. در این عامل ضرورت استفاده از نیروی جسمانی، دفعات و چگونگی آن در انجام وظایف سنجیده میشود و ملاک تعیین سطح و تخصیص امتیازهای ارزشیابی به نیروی جسمانی مورد نیاز باتوجه به فشار جسمی قابل تحمل و دفعات و مدت تکرار آن بستگی دارد.
عامل 18 : خطرات ناشی از کار – ۴ درصد معادل ۴۰ امتیاز
منظور از این عامل، سنجش خطراتی نظیر اتفاق، تصادف و صدمه جسمی است که وجود پیش بینی ضوابط ایمنی و احتیاط لازم در حین انجام وظیفه رخ می دهد. این عام خطرات ناشی از ابتلاء به امراض مسری و عفونی را نیز شامل خواهد شد. ملاک تخصیص امتیاز و تعیین سطوح این عامل بستگی به نوع و شدت صدمات احتمالی دارد.
عامل 19 : شرایط نامساعد محیط کار – ۴ درصد معادل ۴۰ امتیاز
عبارت است از میزان نامطبوع بودن محیط کار به دلیل وجود عوامل ناراحت کننده ای نظیر دود، بخار، گاز، بو، آفتاب، نور، گرد و غبار، رطوبت، سر و صدا، گرما و سرمای زیاد، کارهای شیمیایی و مانند اینها. تخصیص امتیاز به مشاغل به شرح جدول زیر صورت می گیرد.
جدول امتیاز شرایط نا مساعد کار
عامل 20 : استرس و سایر شرایط غیرعادی کار- ۴ درصد معادل ۴۰ امتیاز
منظور از این عامل، سنجش شرایط غیرعادی کار مربوط به ساعات نامنظم کار، استرس، تضاد و یا ابهام نقش و یا احضار به محل کار در هر موقع از شبانه روز و یا بعد از ساعات کار اداری ملزم به سرکشی و سرپرستی در محل کار می باشد.
ملاک تعیین درجه ها و تخصیص این ارزشیابی بستگی به نوع، شرایط موجود، مدت زمان – دفعات احضار به کار، ساعات اضافه کاری بعد از اوقات اداری و استرس های روزمره ناشی از اجبار به حضور و اضافه کاری بعد از وقت اداری خواهد داشت.
امتیازهای این عامل به ۵ سطح به شرح زیر تقسیم میشود:
سطح ۱. ضرورت حضور در محل کار یا تماس تلفنی در خارج از وقت اداری در حداقل دفعات که موجب اندکی نگرانی و سلب آسایش شود (حداکثر تا ۸ امتیاز).
سطح ۲. استرس کم، ابهام و تضاد در نقش کم، تضاد کار- خانواده کم و ضرورت حضور در محل کار یا تماس تلفنی خارج از وقت اداری به تعداد دفعات کمی که موجب، کمی نگرانی و سلب آسایش شود (حداکثر تا ۱۶ امتیاز).
سطح ۳٫ استرس، ابهام و تضاد بسیار کم، ضرورت حضور در محل کار یا تماس تلفنی در خارج از ساعتهای اداری به دفعات زیاد و آماده به کار بودن به مدت چند ساعت در خارج از وقت اداری که موجب سلب آسایش و ناراحتی نسبتا زیاد شود (حداکثر تا ۲۴ امتیاز).
سطح ۴: استرس متوسط، ابهام و تضاد متوسط، ضرورت حضور در محل کار خارج از وقت اداری و آماده بودن به کرات خارج از ساعت های اداری که موجب سلب آسایش و ناراحتی خیلی زیاد شود (حداکثر تا ۳۲ امتیاز).
سطح ۵. استرس زیاد، ابهام زیاد، تضاد کاری زیاد، ضرورت حضور در محل کار در خارج ساعتهای اداری به دفعات خیلی زیاد و آماده به کار بودن به کرات و هر بار به مدت چند ساعت در طول شبانه روز که موجب سلب آسایش و ناراحتی خیلی زیاد شود (حداکثر تا ۴۰ امتیاز).
دیدگاه خود را بنویسید